Sorens hjemmeside

Lidt fra Malta

Malta 2012-

1. dag.
Det var dejlig at forlade Billund i regn, taage og surt vejr. Flyet landede præcis kl. 20 i Maltas lufthavn - til lun aften, hvor maanen lyste op og cikadernes sang. Jeg blev, som bestilt, afhentet i lufthavnen og efter en times tid var jeg paa hotellet. Jeg gik en lille paa strandpromenaden, fik købt en flaske vand og saa var det sengetid.

2. dag.
Vejret er 25 grader med en let brise og fuld sol.
Jeg har gaaet paa opdagelse i omraadet i dag. Bl.a. kom jeg, nord for byen, til et omraade hvor der er blevet opført en ny bydel, i lidt sterilt beton, med med en flot arkitektur - der var lige aabnet et nyt indkøbscenter, i grundareal, som Esbjerg storcenter, men i fire etager, saa der kan kreditkortet blive luftet.

3. dag
Jeg tog paa en bustur i dag. Det var en hop on- hop off bus. Man køber en billet der gaelder hele dagen, man kan hoppe af, hvis der et sted man gerne vil se. Jeg hoppede af i Mdina, Maltas gamle hovedstad. Jeg gik et par timer i byen og saa paa de gamle forsvarsværker, paladser og og middelalder bygninger fra Johannitter tiden. Jeg hoppede igen paa bussen og vi kørte gennem der nordvestlige del af øen. Turen tog hele dagen, det var en rigtig spændende og interessant tur.
Vejret er stadig lunt og dejligt. Jeg har lige spist Spaghetti paa strandpromenaden - det var dejlig at sidde ved Middelhavets bred og nyde den dejlige lune aften.

Dag 4.
Det var vindstille med fuld sol, saa der har nok været omkring 30 grader.
Jeg tog over til Valetta, Europas mindste hovedstad - 6000 indbyggere, naar turisterne ikke er medregnet. Valetta ligger paa en lille halvø, ca. 200 meter fra den halvø, Sliema, jeg bor paa. Man sejler med en lille færge derover.
Valetta er 400 aar gammel - den er fascinerende med de smalle gader og stræder og de gamle huse.
Der er inponerende bygningsværker fra Johannittertiden, bl.a. Stormesterens Palads, domkirker og katedraler. Jeg tager derover igen, inden jeg rejser hjem. Jeg vil senere skrive mere om det-
(der er kommet en flok unge mennesker paa hotellet, saa det kan være svært at faa en ledig pc - der er to pcer og gratis internet her paa hotellet.)

Dag 5.
Busturen, som jeg var paa forleden, var der en billet til en havnerundfart med i prisen. I formiddag tog jeg paa turen, den varede et par timer, hvor vi i en turbaad kom rundt i alle havne, bugter og vige. Det var en rigtig god tur.
Efter frokost, jeg kobte et stykke pizza - som bliver solgt paa næsten hvert gadehjørne, tog jeg baaden over til Valetta. Der er saa meget at se paa der.
Malta er en lille ø, der ligger ca. 100 km. syd for Italien, den er 30 km. lang og 15 km. bred, der er desuden to mindre øer, hvoraf Goza er den stoerste - der er halv størrelse af Malta. Der er omtrent 500,000 indbyggere paa øerne. Indbyggerne er hovedsagelig katolske, hvad der fremgaar af de mange kirker. Der er pænt og rent paa gaderne. Jeg ser ingen hjemløse og tiggere, som man ser mange andre steder.Befolkningen er venlig og imødekommende - men de lever stort set ogsaa af turisterne.
Malta, skulle have et problem med baadflygtninge fra Afrika, men der mærker vi ikke noget til her i Valetta.
Jeg har lige spist Fish and Chips paa strandpromenaden, hvor man kan følge de store skibe i Middelhavet.

Dag 6.
Ja, vejret er der ikke noget nyt at skrive om!
Jeg har taget en stille dag i dag, saa "de gamle skanker" kunne hvile sig lidt.
Lidt mere om Malta:
For ca. 500 millioner aar siden var Malta landfast med Sicilien, da istiden var slut steg vandstanden i havene saa Malta blev isoleret. Der er fundet forstenede dele af flodheste og smaa elefanter paa øen, med de uddøde da Malta blev for lille et omraade.
For ca. 5500 aar siden kom de forste mennesker til øen som indvandrere fra Sicilien. De byggede store templer ( det var før pyramiderne).
Ca. 200 aar f. kr. var Malta underlagt det store Romerrige - aar 870 kom araberne til at heske over Malta.
1530 kom Johannitter ordenen til Malta - de var blevet fordrevet fra Rhodos.
!814 blev Malta engelsk kronkoloni.
1964 blev Malta selvstændig , dog med den engelske dronning som statsoverhoved.
1974 blev Malta en selvstændig republik.
2004 blev Malta medlem af E.U. og dermed Euro.

Dag 7.
Vejret er stadig stabilt - der er dog kommet en enkelt sky paa himlen her til aften.
Jeg tog igen i dag paa en bustur. Denne gang til den sydlige og østlige del af øen - saa nu har jeg set det meste af hoved øen. Det er dobbeltdækkerbusser, der aabne paa der øverste dæk, saa der der er udsyn og man bliver blæst godt igennem.
Jeg hoppede først af i et lille fiskerleje, Marsaxlokk, men der var leben, der var søndagsmarked og et stort fiskemarked, hvor der var farvestraalende fisk i alle størrelser og former - man fik lyst at købe nogle, de saa friske og lækre ud. Jeg var der en times tid, inden jeg tog videre til ruinerne af de gamle templer - jeg skrev lidt om i går. Det er imponerende at de kunne bygge og rejse de stor sten kolosser dengang - uden hjælpemidler. Jeg tog afsted kl. 09 og var hjemme ved 15 tiden. Det var ogsaa en rigtig spændende tur.
Ja, nu gaar turen snart hjem over, jeg vil komme til at savne de lune aftener, hvor man kan sidde paa balkonen  i korte bukser og en T-shirt.
Skraat over for hotellet, ligger London Store, det er en købmandsbutik, den indehaves af en ældre sirlig herre med stridt graat haar og et par store hornbriller. Han har indrettet butik og varelager i en garage. Han har trods det, et stort vareudbud af de smaating en turist har brug for.
Der ingen stregkoder og dankort terminaler. Naar man kommer ind i butikken, ser han ikke een, man finder saa den vare man skal have, straks siger han saa prisen, han har priserne i hovedet, men skal man have mere en to varer lægger han priserne sammen paa en lap papir.
Dagens regnskab skriver han i et kladdehæfte.
Uden for doren ligger "vagthunden", det en gammel rød, øreløs hankat - sikkert en vildkat som købmanden tager sig af, har har lavet en lun flamingo kasse til den og der staar foder og vand til den. Katten forventer, at man ogsaa hilser paa den, naar man har handlet.
Kobmanden kommer troligt hver morgen, lukker mellem 12 og 13, hvor han han trisser hjem til frokost og middagshvil - han holder aabent til sent aften. Jeg syntes der et et hyggeligt sted at handle smaating-

Maltas overflade er kalksten, øen er flad og næsten skovløs. Der er i kilometervis af stendiger, der er opstået ved at man gennem tiderne har ryddet små arealer for sten og samlet dem i digerne, hvorved der kommet små agre på nogle få hundrede kvadrat meter. Der bliver dyrket grøntsager og vin på de små agre, Jeg så intet kvæg eller anden form for landbrug. Stendigerne er dekorative og bryder det ellers lidt ensformige landskab.
Vejene er dårlig når man kommer lidt væk fra turistbyerne. Cykelstier findes næsten ikke - der er en sjældenhed at se en cyklist, det er forbundet med livsfare at cykle, pga. af de dårlig veje og trafikkulturen!

Johanniterridderne har haft stor betydning for Maltas og Valettas udvikling.
Ordenen opstod for 1000 år siden i Jerusalem, hvor ordenen oprettede et hospital for fattige og syge pilgrimme.
I slutningen af 1200 tallet blev Johanniter Ordenen fordrevet fra Jerusalem af den islamistiske sultan. Ordenen slog sig ned på Rhodos, men i 1522 blev de fordrev af tyrkerne. De flygtede rundt i Europa på jagt efter et nyt land. For at forhindre muslimerne i at rykke yderligere mod vest, gav den tyske kejser Karl d. 5. Malta til ridderne i 1530. Efter Napoleon havde fordrevet ridderne i 1798 fra Malta, slog ordenen sig permanent ned i Rom.
Johanniterordenen bestod af tre klasser. Øverst sad stormesteren, valgt for livstid. Under ham de adelige riddere. Næste trin var de gejstlige, der tjente i hospitalerne og kirkerne. Og endelig brødrene, der fungerede som tjenere. Alle skulle tjene de fattige og forsvare den katolske tro.
Ordenen blev finanseret ved donationer, arv og indtægter fra riddernes ejendomme rundt om i Europa. Nok var de bundet af et fattigdomsløfte, men deres livsstil var ekstravagant og ordenen ekstremt velhavende.

Oktober 2012-

Fine beskrivelser. Har selv boet i Sædding manufakturforret...

Jeg boede på gården, fra jeg var få måneder gammel i 1957, og til gård...

Under krigen boede der kortvarigt tyske desertører på Sædding skoles l...

Fin historie, tak. Specielt billederne og beskrivelsen af min farfar Einer ...