Sorens hjemmeside

Canada 2005

Loerdag d. 3. september 2005

Canada 2005.

Turen statede fra Billund Lufthavn Loerdag d. 27. August kl. 9,30. Inger og Henning koerte mig derop.
Turen til Koebenhavn gik fint og efter et par timers venten afgik flyet til Heathrow i London. Turen gik ned over Holland, ind over kanalen og under indflyvningen kom vi lavt hen over den gamle bydel af London, hvor jeg kunne se Tower, Tower Bridge, The Parlament med Big Ben, det var sjovt, naar jeg har set dem engang for mange aar siden. Heathrow Lufthavn en beskidt og nedslidt lufthavn, saa jeg gik direkte ombord i flyet til Vancouver. Det var en dejlig tur til Vancouver, vi floej ind over det sydlige Groenland, jeg kunne se sneklaete bjergtoppe, videre ind over Hudson bugten med kurs mod Calgary. Under indflyvningen til Vancouver kom vi ind over Rockey Mountains, hvor man kunne beundre de sneklaete bjergtinder. Et smukt syn.
Efter ankomsten tog jeg en taxa ind til hotellet, der laa dejlig central for mig, naar jeg gik ud i byen.
Vancouver ligger smukt ud mod det smalle straede over til Vancouver Island og med bjergene i bagrunden.
Vancouver traenger til en kaerlig haand, der staar mange faldefaerdige huse, i nogle bydele kunne en kost goere god gavn. Chaina Town, hvor jeg blev fraraadet at gaa ned til pga. af kriminalitet m.m. Koerte igennem med bussen, der saa mild sagt forfaerdenlig ud med de mange hjemloese og misbrugere - synd.
Efter at have spist lidt aftensmad paa Mac. Donalds - kl. 03 dansk tid, fandt jeg tilbage til sengen paa hotellet og fik en god lang nattesoevn.

Sondag d. 28. august.
Veludhvilet og efter et solidt morgenmaaltid gik jeg ned til havnefronten, hvor alt er rent og nydeligt - her ligger de store hoteller. Jeg  gik en tur langs havnen, de store og dyre lystbaade ligger her. Jeg gik om til Stanly Park, hvor jeg blot kiggede ind den er paa 1000 ha.
Efter en bid mad og et lille hvil gik jeg til Granville - en lille halvo, hvor der var marked m.m. Jeg gik lidt forkert paa vejen derud, saa det gav en god spadseretur. Spiste lidt aftensmad der og gik til bage til hotellet.

Mandag d. 29. august.
I dag skiftede jeg hotel, fra Comfort Inn til Harbour Side Hotel, hvorfra turen til Rockey Mautains starter. Medens jeg ventede paa at blive cheket ind til turen, besoegte jeg et museum.
Sidst paa eftermiddagen var turlederen kommet og fik det formelle ordnet. Spiste laekkert paa en Thai restaurant.

Tirsdag d. 30. august.
Turen til Rockey Mauntains skulle starte kl. 08, men turlederen blev lidt forsinket fordi alt det toej, han skulle have med paa turen var blevet stjaalet i vaskerummet i loebet af natten, saa han kom i hvad han kunne skrabe sammen, som han sagde, der var nok til to familier i det stjaalne toej - han er en omfangsrig person. Men vi kom afsted - efter at have koert lidt rundt i Vancouver koerte vi mod vest og koerte paa Sunshine Coasten, hvor det dog regnede lidt. men det var et flot landskab. Vi sejlede med to faerger og ankom til Lund, et lille og gammelt fiskerleje. Fik et godt vaerelse. Vi ankom kl. 16.
Kl. 17 gik vi ombord paa en mindre baad, hvor vi sejlede mellem smaa oer, det var en rigtig dejlig tur. Vi spiste ombord. Turen tog tre timer.
I dag stoppede vi ved et storcenter, hvor turlederen fik koebt lidt nyt toj, saa han kunne komme af med vintertojet.

Onsdag d. 31. uugust 2005
Efter et kaotisk morgenmad - en kok havde forsovet sig, kom vi videre. Vi koerte tilbage mod Vancouver Island, kom ombord paa en faerge. En flot faerge tur paa et par smaa timer, koert vi mod Victoria, hvor vi ankom ved 15 tiden. Victoria, der en regeringby for British Colombia, en en lille men dejlig by, hvor vi kunne se bjergene i staten Wasington, i USA.
Ved 17 tiden koerte vi ud til Butcharts Garden, der en virkelig flot have. Der var flere danske roser i haven, bl.a. Karen Blixen og Dronning Ingrid. Eften en times tid i haven, spiste vi paa havens restaurant - det var vistnok et fint sted, jeg betalte 50 kr. for et glas vin! Maden var god nok.

Lidt om Canada! Canada har 10 stater, jeg besoeger to af dem, memlig British Colombia, der ligger ud mod Stillehavet, med Vancouver og Victoria. Den anden stat jeg kom i er Alberta, hvor de store nationalparker, Banff og Jasper, hvor vi har vaeret i en uges tid. Canada har 30.000 millioner indbyggere. Vancouver 2,5 millioner.
Vi er 40 personer paa turen i 13 dage, der en mange australier, nogle New Zealaendere, Envidere englaendere og enkelte fra Irland, en enkelt hollaender. Rejselederen er meget dygtig, det en mand omkring de 50, han er nem at forstaa og forklarer tider m.m. saa vi alle forstaar det. Det en laekker bus med en god chauffor der halv inder og fra en af oerne i Stillehavet. Vejene herovre er gode som danske veje. Vejret en dejligt rejsevejr med omkring 20° i dagtimerne, men koldt i nattetimerne. Forleden morgen var der rim paa tagene. Priserne er som hjemme , enkelte ting lidt mere, men de vil vel have penge ud af os turister.
Naturen herovre er helt ubeskrivelig smuk, men mere om det senere.

Torsdag d. 1. september 05.
Dagen er naesten fridag. Jeg gik ud i byen efter morgenmad. Victoria en dejlig lille by med den stor og praegtige Parlamentsbygning og British Museum. Der en en lille havn med store lystbaade og turbaade der sejler turister paa rundtur, eller maaske de tager en tur med vandflyver, der ogsaa letter og lander i havnen. Langs havnefronten er boder med alverdens ting og kunsthaandvaerk og diverse laekkerier.
Kl. 14 var vi alle paa British Museum, det var meget interessant med bl. a. forsteninger af taender fra de store mammuter og andre dyr, desuden vaerktoej som indianerne havde brugt.
Jeg spiste til aften i et storcenter hvor der var en kinesisk spisested, men det var nu ikke for godt.

Lidt om Canada: Canada er det andenstoerste land i verden. Der er 30 millioner indbyggre. Vancouver 2,5 millioner. Der er 10 stater. Ottawa er hovedstad. Jeg kom i 2 af staterne British Colombia - mod vest med Vancouver og Victoria og i Alberta, hvor Banff og Jasper Nat. parkerne ligger. Alberta, er i mosaetning til British Colombia en velhavende stat idet den bl.a. har en en stor oliproduktion. Vi betalte mindre moms der end i BC.
Naturen er helt ubeskrivelig smuk. I de store Nat. Parker hvor det hele er er vildt og uberoert er fantastisk.
Foruden landbrug er der selvfoelgelig en stor toemmer produktion med de store skove. Der er ogsaa forskellige mineraler bl. a. guld og paa havnen kan jeg se store maengder svovl.

Vi var 40 personer paa turen i de 13 dage. der var mange fra Australien/New Zealand, nogle englaendere/Irland, en enkelt hollaender og mig fra DK.
Turlederen var meget dygtig, nem at forstaa og altid kompetent. Bussen var laekker og vejene gode. det var ogsaa en dygtig Chauffoer, der var halvt inder og Fitji oerne - en flot fyr. Vejret var dejligt rejsevejr - omkring 20°, regntoejet jeg havde koebt, fik jeg ikke brug for. Vi havde enkelte regnbyger, men det generede ikke det store.

Fredag d. 2. september 2005
Vi forlod Victoria fra morgenstunden og koerte mod faergen der sejlede os tilbage til fastlandet. Det var en tur paa et par smaa timer med sejlads mellen mange smaa oer - en smuk tur i den dejlige morgenstund.
Kl. 17 ankom vi til o' KeefeRanch, hvor vi fik rundvisning i en gammel butik fra guldgraver tiden og et beboelses hus fra samme tid - ganske interessant.
Efter rundvisningen vik vi en rigtig laekker middag paa ranchen, en stor steak med det hele og en laekker dessert. Der var underholdning af et par cowboys under middgen, de ville vide hvor i verden vi kom fra, jeg var saa dum at sige, at jeg kom fra Danmark, de blev maaloese, det var foerte gang de havde besoeg af en dansker, saa jeg maatte op at staa og der blev udraabt et canadisk hurra for Danmark og mig.
En god aften. Koerte derfra til hotellet i Vernon.

Loerdag d. 03. september 2005
Vi forlod Vernon ved 08 tiden med kurs mod Banff.
Vi kom ind paa en planteskole, hvor vi kunne koebe frisk frugt - det var laekkert. Vi saa undervejs, hvor det sidste spiger var slaaet i jernbanen, der blev færdigbygget i 1886, der gaar de 5000 km fra vest til oest. Inden ankomsten til Banff krydsede vi Colombia floden.
På turen fra Victoria og til Banff, kom vi gennem frugtbart landbrugsland, hvor majsen stod grøn og kornet gyldent og høstmoden. Der var stor kvæg flokke - både malkekvæg og fedekvæg. Trods den tilsyneladende gode høst impoterer Canada hvede.
Ankom tidligt til Banff, der en lille turistby mellem bjergene, hvor gaderne er fyldt med turister. Smuk by men lidt for mange mennesker på gaderne.

Søndag d. 4. september 05.
I mogenstunden gik jeg en tur til Tunnel Mountains, inden vi kl. 10,15 kørte mod Lake Louise. På vej dertil var vi en tur i svævebane, men der kom regn og snebyger på det tidspunkt, så enkelte af blev lidt våde. Vi spiste frokost der, inden vi kørte til Lake Louise.
Lake Louise en smuk sø der ligger mellem bjerge og vandet har en flot grøn farve. Det skulle være en af de mest fotograferede steder i verden. På vej tilbage til Banff så vi Bow vandfaldet og kørte omkring Moraine Lake, hvor vi igen nød søens flotte farve.
Vi spiste alle i Canmore hvor der var et show under spisningen - der var høj stemning i bussen på vej tilbage til Hotellet.

Mandag d. 5. september 2005
Efter en tur på it cafe, hvor jeg sendte hilsen hjem, kørte vi en lille håndfuld mennesker til Canmore, hvor vi var på en fantastisk helikoptertur ind over bjergene med den evige sne på tinderne, gletscherne, hvor floderne med smeltevandet fra dem, slynger sig gennem de grønne dale. Det var et af turens højdepunkter.
Efter lidt frokost slentrede jeg lidt rundt i byen og nød det dejlige vejr. Søgte lidt værk fra byens travlhed og gik ind på kirkegården, der altid er interessantat at besøg og se de forskellige nationer indbyggerne er kommet fra. Turen tilbage til hotellet gik gennem en lille dejlig park. - Aftenerne er dejlig lune herovre.

Tirsdag d. 6. september 2005.
I det dejlig vejr kørte vi nu mod nord ad Icefield Parkway til Jasper.
Det var en tur i bjergene med gletschere og evig sne. Vi kørte i ca. 2.000 -2500 meter højde. På strækningen er der 200 gletschere - det var en fantastisk tur. På turen så vi Peyto Lake med sit brusende vandfald.
Vi tog en tur til Athabasca Gletscheren, vi blev kørt dertil i store special byggede traktorlignende busser med store hjul og kraftige dæk. Der var enkelte bæltehøretøjer. At se en gletscher er altid en oplevelse. Efter lidt sneboldkamp og fotografering forlod vi stedet og kørte videre.
Vi ankom til Jasper, sidst på eftermiddagen, der en lille og deljig rolig by i forhold til Banff. Vi boede på Sawridge Hotel, der ligger lidt uden for selve byen. Gik ind til byen og spiste fish and chips, der vel næsten er en engelsk national ret. Jeg spiser det meget gerne.

Onsdag d. 7. september 2005
Vi forlod hotellet ved 9 tiden i lidt skyet vejr. Vi kørte ud til Maligne Lake, hvor vi gik ombord på en turbåd og fik en sejlads på 1½ time - igen en dejlig tur på søen med det det flotte grønne vand hvor bjergsiderne spejlede sig. Senere kom vi til en Gorge - en dyb kløft hvor floden buldrede igennem og endte i et stort vandfald.
Kom tidligt tilbage til Jasper, jeg gik på indkøb og på it- cafe og læste nyt hjemmefra og sendte en lille hilsen hjem.
Den smukke jadegrønne farve i floderne og søerne skyldes gletscherne. Der sker det, at når isen glider ned af bjergsiden er der en friktion der opvarmer isen og der sker en kemisk reaktion i isen og den jadegrønne farve opstår. Farven følger smeltevandet ud i floden der afvander gletscheren og senere når det kommer til søen.

Torsdag d. 8. september 2005
Da vi fortsatte til´morgen var vi kun 11 af de 40 personer tilbage i bussen mod Vancouver. Resten kørte med toget i to dage til Vancouver. Vejret var skyet med regnbyger.
Vi kørte ad Yellowhead Highway der følger Thompson floden, hvor guldgraverne søgte og fandt guld for 100-150 år siden.
Så mount Robson, der i dagen anledning havde sne på tinderne. Bjerget er 3954 m. højt.
Senere på dagen kom vi til Spahat Gorge med det høje og flotte vandfald. Flot natur.
Vi overnattede på 108 Mile Resort. Navnet kommer fra de gamle guldgravere, der gav steder navne efter afstanden til udgangangspunktet. Bl.a. havde vi et stop i 100 Mile, der var en lidt større by.
108 Mile Resort ligger øde og ude på prærien. Der var foruden hotellet kun enkelte huse. 108 Mile resort var et dejligt sted med en stor golfbane, en sø hvor der var mulighed for fiskeri og sejlads.

Fredag d. 9. september 2005
Det tordnede og regnede i aftes og i nat. Regnen fortsatte fra morgenstunden, men med opklaring midt på dagen. I dag kører vi det sidste stykke vej tilbage til Vancouver. Det var fasinerende at se de regntunge skyer der drev nede mellem bjergene. Vi kørte langs Fraser River der slynger sig mellem bjergene. Igen en stor natur oplevelse. Fraser floden udmunder i Vancouver.
Der var afskeds middag i Vancouver Akvarium. Før middagen gik vi en ½ times rundt i akvariet, og beundrede de mange flotte fisk. Især Beluga hvalen tiltrak sig opmærksomhed med sin opvisning i bassinet.
Menuen var selvfølgelig fisk. Vi spiste midt i Akvariet, hvor vi kunne beundre fiskene under middagen.
Vi tog afsked med hinanden. Nogle fortsatte på krydstogt langs kyste til Alaska, dagen efter. Nogle rejste til Seattle og andre til Hawaii. Jeg blev et par dage mere i Vancouver. Dermed var den dejlig tur på 13 dage slut.

Lørdag d. 10 september 2005.
Efter mogenmad og afsked med de sidste deltagere og turlederen, chekede jeg ud på hotellet, der var incl. i turen, og tog tilbage til hotellet hvor jeg begyndte turen.
Hotellet, Comfort Inn, ligger i et livligt kvarter med mange pubber og værtshuse. Sexbutikker næsten på hvert andet gadehjørne. Der er mange natklubber, natklubben "Penthouse" lå rundt om hjørnet, skråt overfor havde Madame Cleo sit bordel hvor der sikkert var livlig aktivitet bag de nedrullede gardiner.
Som jeg skrev tidligere er der mange hjemløse der kører rundt med deres habengut i en indkøbsvogn. De tigger på gaden, sover i porte, toiletter eller hvor de kan finde en plads. Udenfor hotellet sad en skopudser med  sine børster og skocreme, han kiggede lidt skævt til mine sandaler.
5-10 minutters gang fra hotellet ligger strøget med de fine og gode butikker. Ecco sko havde en flot butik i gaden.
Der var stor byggeaktivitet i bydelen, så måske det lidt slidte image, med de mange lukkede forretninger der får lov at forfalde og flyder med alskens affald, kan blive løftet op med tiden.
Jeg drev lidt rundt i byen, gjorde småindkøb m.m. i dag.

Søndag d. 11. september 2005
Dejlig vejr i dag, så jeg gik vi havnefronten til Stanley Park. Parken er ikke som jeg tidligere skrev på 1000 ha. , den er kun på 1000 tdr. land. Parken ligger på en halv ø der stikker ud i bugten.
Jeg gik parken rundt på en sti der fulgte vandet. Det var hjertdag i Vancouver i dag, så det halve af byen gik march der i dag. Det er også en dejlig tur og vejret var perfekt. Turen er på ca. 10 km. + 3-4 km. frem og tilbage til hotellet. Jeg havde spise og is stop undervejs og var til bage på hotellet ved 15 tiden.
Spiste på en græsk restaurant, men det var nu ikke mig.
Vancouver, er som byerne i Australien, med lange lige gader der krydser hinanden som på et skakbræt. Kender man blot navnet på gaden man bor i og en der krydser, kan man altid finde hjem.

En stor procentdel af befolkningen i det vestlig Canada er asiater - efterkommere af især kinesere og japanere der kom til området for at søge lykken som guldgraver. Mange kom senere til området, da jernbanen fra vest til øst blev bygget. Det var et hårdt og farefyldt arbejde. Mange mistede livet under arbejdet. Der blev fortalt, at hver kilometer jernbane kostede et menneskeliv.
På gaden møder man også mennesker med indianske træk. Den indianske kultur og levevis gik tabt under kolonisationen, hvor naturfolket blev dårligt behandlet og nærmest udryddet, som det skete andre steder - Austalien, Nord og Sydamerika, Afrika m.m.
I dag har man fået øje på værdierne i deres kultur og forsøger at rette op på uretfærdighederne.
Indianerne har fået landområder tilbage, hvor de har delvis selvstyre. På turen kom vi gennem landsbyer der var beboe af indianere, men de bruger nu ikke tiden på vedligehold af husene og omgivelserne.

Mandag d. 12.september 2005.
Efter en bytur før frokost gik jeg til Stanly Park, tog en shuttel bus (fri) ud til Bæver søen, hvor jeg gik en tur på stierne rundt om søen, jeg kom til en lille rosenhave, der var som en lille oase midt i den gamle og uberørte skov i Stanly park, hvor egern nærmest smutter mellem benene. Stanly Park er et dejligt åndehul for befolkningen i Vancouver.
Jeg tog bussen tibage til udgangspunktet og gik tilbage gennem byen og købte lidt souveniers.
Jeg så palmer i Vancouver, der er et mildt klima i vinterperioden pga. af milde havstrømme der kommer op langs Stillehavskysten fra de tempererede områder mod syd. 200-300 km. inde i landet er der strenge vintre med sne og hård frost. Det blev fortalt, at søerne vi så på turen, får et flere meter tykt islag og første tøer op langt hen på foråret. Områderne ved Banff, Jasper og Calgary er kendte for de mange og gode ski resorts.
Vinter olympiaden i 1988 blev afholdet i Calgary.

Tirsdag d. 13. september 2005
Det er min sidste dag i Vancouver, vejret er stadig dejligt. Sendte mails hjem om min ankomst til Danmark m.m. inden frokost og gik en tur i hovedgaden-Robson Street.
Efter frokost gik jeg ud til markedet på Granville Island, der hvor jeg var, den første dag jeg var i byen. Gjorde de sidste indkøb der og gjorde klar til hjemrejsen, i morgen, efter jeg kom tilbage på hotellet.

Onsdag d. 14. september 2005.
Det var en inder der kørte mig til lufthavnen, det var også en inder der kørte mig ind til hotellet, da jeg ankom til Canada. Jeg fik et godt indtryk af dem, vi talte sammen om Danmark og Indien og de gav hånden og sagde farvel og ønskede god rejse ved ankomsten til lufthavnen.
Jeg forlod Canada ved 10 tiden. Vi kom igen ind over bjergene og derefter over store landbrugsområder med  store marker i alle farver, der lå som et kludetæppe under os. Efterhånden som vi kom nærmere de store søer i øst, kom vi ind over, vel nærmest, et delta område hvor de store floder der kommer ovre fra Rocky Mountanis  løber ud i Hudson Bugten og de store søer hvorfra vandet fra floderne løber videre ud i Atlanterhavet.
Efter en mellemlanding i Toronto fløj vi mod London og derfra videre til København. Turen fra Toronto forgik om natten og fra London til København i tåge. Ankonst til Billund torsdag d. 15. september kl. 15,10 efter 20 timers rejse. Inger og Henning hentede mig.  I Billund lufthavn forsvandt min søster, Inger, hun var som sunket i jorden, men efter en tids søgen blev hun dog fundet og var i god behold.

Det var slutningen på beretningen om en dejlig tur til Canada. Jeg håber ikke den blev for lang.
Søren.

Fine beskrivelser. Har selv boet i Sædding manufakturforret...

Jeg boede på gården, fra jeg var få måneder gammel i 1957, og til gård...

Under krigen boede der kortvarigt tyske desertører på Sædding skoles l...

Fin historie, tak. Specielt billederne og beskrivelsen af min farfar Einer ...