Sorens hjemmeside

Lidt om rejsen

September 2008

Australien 2008.
Rejseplan og beretning fra turen.

Turen går ud fra Esbjerg Banegård kl. 11.48 med ankomst til Kastrup Lufthavn 15.47.
Kl. 18 flyver jeg Med British Airways til Heathrow Lufthavn i London.
Kl. 22.05 med Qantas til Singapore, hvor maskinen ankommer kl. 17.55. (alle tider er lokale tider). Jeg overnatter i Singapore og har næste dag til at se mig omkring i byen.
Kl. 22.15 - efter en dag i Singapore flyver jeg med det australske flyselskab Qantas til Cains i delstaten Queensland i det nordøstlig Australien. 😲
Jeg ankommer til Cains kl. 08.20 og bliver afhentet i lufthavnen og kørt ud til hotellet, der ligger i udkanten af byen og er omgivet af et 4 ha. stort tropisk haveanlæg - ifølge brochuren - det lyder spændende.
Efter 1½ døgn i Cains drager jeg mod vest.
På en 9 dages, guided tur kører vi over mod Carpentariabugten, hvor vi besøger byen Karumba og har en overnatning der. På turen skal vi se grotter, guldminer, vandfald, en slette hvor der er fundet mange fossiler af dinosauer, Lawn Hill National Park og meget meget mere. Vi kommer over til grænsen mellem Queensland og Nord Territoriet - den halve vej til Darwin. Det er et øde og tyndt befolket område. Jeg glæder mig til at se og opleve det.
Turen på ni dage slutter med, at vi kommer tilbage til Cains. Jeg har tre dage på egen hånd, hvor jeg kan se mig omkring i Cains.
Når de tre dage er overstået i Cains, tager jeg på en guidet, med det australske selskab, APT, (jeg her tidligere rejst med det selskab) i 12 dage fra Cains til Sydney.
Det stor koralrev, Great Barrier Reef, strækker sig langs hele østkysten. På turen skal vi opholde os på tre af øerne i koralrevet, først Daydream Island, så Fraser Island - der nok en den mest kendte - for tilsidst at komme på Moreton Island. Vi skal opholde os to dage på hver ø, hvor der vil blive lejlighed til at se koralrevet.
Vi kommer også til Brisbane og det kendte Byron Bay. Turen slutter i Sydney.
Jeg har fire dage i Sydney - en dag går med en tur til Blue Mountains (De blå Bjerge).
Der ligger lidt nord for Sydney.
Når dagene i Sydney er gået, flyver jeg til Adelaide, hvor jeg besøger familien Hansen - jeg har 3½ døgn i Adelaide inden jeg rejser til bage til Danmark - via Singapore, London og København.

Jeg vil skrive lidt nærmere om rejsen!

Turen startede fra banegården i Esbjerg, hvorfra turen gik over til Kastrup Lufthavn, hvorfra jeg fløj med British Airways til London. Det var en flot tur ind over London, hvor man kunne se floden, Themsen, slynge sig gennem byen med de mange smukke gamle slotte, katedraler og kirker.
Efter tre timer i Heathrow Lufthavn, hvor man bliver kørt i bus fra den ene terminal til den anden i 15-20 minutter (Heathrow er alle rejsendes skræk) - skulle jeg flyve med det australske selskab, Qantas, til Singapore. Flyet blev en time forsinket - der var en motor der lige skulle repareres først!! Maskinen afgik ca. kl. 23.
Efter et par timers flyvning blev der serveret en varm ret og derefter blev alle skodderne for vinduerne rullet ned. Vi fløj ned ind over det centrale Europa, Balkan, Sorte Havet og derefter ned over det østlige Indien - vest for Himalaya. Det var blevet dag da vi kom ind over Indien -i flyet var det nat. Jeg snød lidt og åbnede lidt på skodden for at se Indien - med de mange små marker,der ligger som et skakbræt under een. Vi fik morgenmad et par timer inden vi landede i Singapore kl. 17 lokal tid - der var en kort dag.
Som jeg har skrevet før, var min kuffert ikke med flyet.
Det gav en masse bøvl med at afgive rapport til kontoret for mistet bagage m.m. Jeg fik udbetalt 100 singapore dollars - ca. 325 kr - som et plaster på såret.
Så det blev lidt sent inden jeg kom til hotellet. Der var en lille butik på hotellet, hvor jeg kunne købe de mest nødvendige ting, så jeg kunne blive barberet m.m.
Der var en tankstation i nærheden, hvor jeg kunne købe lidt grill mad, inden jeg - godt træt - gik til køjs.
Det var nu blevet søndag d. 28. sept, der var en varm og lummer. Jeg gik lidt omkring i området - det var tæt på Botanisk Have, men jeg havde ikke lyst at gå derind pga. af det lumre vejr. senere på dagen tog jeg ind til centrum - ved floden der løber gennem byen, hvor der er mange bygninger der bærer præg af at det har været en engelsk koloni indtil 1965. (Under 2. verdenskrig var Singapore besat af japanerne).
Der er mange forretninger og spændende spisesteder langs floden - et dejligt område. Der var Formel 1 -natløb, den dag jeg var der, så et stort område var afspærret - det var lidt ærgeligt.
Centrum er domineret af de mange, flotte og imponerende skyskrabere, der huser de mange banker og finansielle selskaber der holder til Singapore.
Jeg håbede på at min kuffert ville komme til hotellet, inden jeg skulle videre, men den dukkede ikke op.
Kl. 22.15 fløj fra Singapore via Darvin til Cairns i Australien.
Jeg ankom d. 29. sept. kl. 8.30 til Cairns, hvor jeg blev afhentet i lufthavnen af hotellet/resort, hvor jeg skulle bo. "Cairns Colonial Club Resort", var navnet på stedet.
Stedet lå på et ca. 22 tdr. land stort parkområde, hvor bygningerne med værelserne lå. Det var et fantastisk dejligt sted med palmer, suptopiske planter og blomster. Der var 3 swimmingpools, tennisbaner, fitnes rum og andre muligheder for sport. Det var et roligt sted med mange børnefamilier - ingen støjende unge mennesker. Den store park blev passet og plejet af en mindre hær af medhjælpere. Der var god service, bl.a. var der fri bus til Cairns centrum flere gange dagligt.
Et sted jeg kun kan anbefale.
Cairns er en by der bærer præg af at blive besøgt af mange turister. Byen ligger smukt ud til Stillehavet i tropisk område. Det bliver meget varmt midt på dagen,
hvor det er bedst at holde sig i skyggen.
Langs havet går en strandpromonade på ca. 3 km., hvor man ved ebbe kan betragte de mange måge og vadefugle, der kommer for at tage for sig af de mange snegle og krebsdyr, der kommer frem når vandet trækker sig.
Cairns er en by med ca. 130.000 indbyggere.

Tirsdag d. 30. september. Min bagage dukkede ikke op så jeg brugte dagen til at købe, hvad jeg stod og manglede inden turen mod vest, jeg skulle på dagen efter.

Onsdag d. 1. oktober 08.
Jeg skulle tidlig op - Kl.7. 30 blev jeg afhentet på hotellet til 9 dags turen " Gulf Savannah".
Vi var 9 personer på turen + turlederen, Tom, og hans kæreste der også var med på turen. Det var alle australiere.
Vi kørte ud af Cairns med kurs mod vest. Efterhånden som vi kom ind i landet, blev den subtopiske fauna med palmer, afløst af savannahen med trævækst på to-tre meter - hvorimod bushen er lav vækst - lig lyng m.m.
Først besøgte vi en nedlagt guldmine. De gamle maskiner var stadig funktionsdygtige, de blev startet op så vi kunne se processen med at udvind guldet. Meget interessant. Det var et ungt par med et par mindre børn der bestyrede stedet, der lå langt fra alfervej. Vi fik en god frokost på stedet. Jeg talte lidt med konen, hun var godt kendt i Danmark og Sverige, som hun havde besøgt nogle år tidligere - hun kunne høre på mit skoleengelsk, at jeg var fra skandinavien!
Senere på dagen var vi nede i en limstensgrotte, der var dannet for 350 millioner år siden.
Vi overnattede i Chillangoe - en lille by.

Torsdag d. 2. oktober 08.
Vi skulle tidligt op og kørte fra byen kl. 07. Vi skulle køre med en veteranjernbane "Savannahlander". Vi kørte med toget i næsten 4 timer gennem det smukke savannah landskab, der havde et rigt dyreliv med ørne og andre fugle og selvfølgelig kænguruer. Der var meget kvæg der gik frit i området og spiste af de tørre græsser. Området kaldes Cattle country på grund af det meget kvæg.
Derfra kørte vi til et slangeshow, hvor indehaveren, med slanger om halsen fortalte om dem. Slangerne var harmløse - de modigste af os fik en omkring halsen.
Vi fik frokost der.
Vi kørte nu mod Georgetown, hvor vi overnattede. Der var et spændende mineral og fossil museum i byen, som jeg så, sammen med nogle af de andre på turen. Det var rigtig spændende at se.

Fredag d. 3. oktober 08.
Det var et rigtigt godt hotel vi forlod denne morgen og kørte ud til søen "Lake Belmore" , hvor der var lejlighed til at soppe lidt i søen og blive kølet lidt ned - det var meget varmt denne dag.
Vi kørte nu mod byen Karumba, der ligger ved Capentaria Gulfen. Man bliver overrasket over at komme til en by med flotte huse og alt er rent og ordenligt, midt i et meget øde område. Vi ankom tidligt og kunne se os lidt omkring. Sidst på dagen var vi på en seljtur - cruise - på ud for byen, det var en god tur, der var fri vin og øl på turen, så stemningen var god da vi efter et par timer gik fra borde. Stemningen fortsatte da vi lidt senere spiste på en seefood restaurant.
Vi overnattede på "Hotel Matildas End".

Lørdag d. 4. oktober 08.
Vi forlod Mathildes End kl. 08 og kørte mod Normanton, hvor vi fik frokost. Det var en dag hvor vi kørte mange kilometer - målet var Adels Grove, hvortil vi ankom midt på eftermiddagen. Det var et paradisisk sted ved en flod med et lille vandfald. Stedet var - jeg vil kalde det en campingplads - vi blev indlogeret i telte, hvor der var senge og fast gulv. Bad og toilet var ude i området - der var bl.a. et bush toilet, der et hul i jorden med et toiletbræt over, når man har besørget hvad man skulle, smed man noget aske ned over det besørgede og det var så det!
Jeg fik nok det bedste telt på pladsen, teltet lå ned til floden, hvor den slog et sving og med udsigt til det lille vandfald og regnskov på den modsatte flodbred. Der var ingen lys på pladsen - om aftenen havde vi små bærbare lamper og en lommelampe hvis vi gik ud i området.
At side, en lummer tropeaften med et glas rødvin, høre bruset fra vandefaldet, høre lydene fra dyrene i skoven efter mørkets frembrud, se på den fantastiske stjernehimmel og se månelyset glimte i flodens vand - det var et højdepunkt.
Der var en bygning med reception og restaurant, hvor vi spiste - maden var god.
Det var der jeg havde mit møde med en slange, der pludselig lå på stien et par meter foran mig. Det var en 2½-3 meter lang, flot Green Tree Snake, der er ganske harmløs - jeg har skrevet om det et andet sted - så ikke mere om det.

Søndag d. 5. oktober 2008
Tæt på området hvor vi boede var der et område med nogle søer. Nogle af os tog derud og lejede kanoer. Vi sejlede to og to. Det var et paradisisk natur med et rigt fulgeliv og dejligt vejr. Vi roede ud til nogle små vandfald, hvor vi gjorde et kort ophold inden tilbageturen. Turen tog et par timer. Efter lidt frokost, som Tom medbragte, gik vi en tur i området hvor der var gamle hulemalerier af aboriginerne og Tom fortalte om faunaen.
Vi overnattede igen i Adels Grove - et sted jeg sent vil glemme.

Mandag d. 6. oktober 2008
Der var omslag i vejret, der kom nogle kraftige regnbyger med torden i det fjerne.
Vi kørte mod Riversleigh Fossil Fields, men pga. af de kraftige regnbyger - der stod et par cm. vand på jordoverfladen - vejen, der var en jordvej, blev som grøn sæbe at køre på. Det var næsten umuligt at køre på vejen, så Tom besluttede at vi vendte om. Det var ærgeligt at det lige var den dag det skulle regne, jeg havde glædet mig til at se fossil marken - men vi skulle køre meget i dag.
Vi kørte nu mod Normanton - frokost i Gregory - ankomst Normanton kl. 17. God middag kl. 19.

Tirsdag d. 7. oktober 2008.
Vi begyndte dagen med en tur i et veterantog på et par timer. Turen gik gennem det australske savannah landskab. Turen sluttede i Critters Camp - en gammel tog station med et rustent blikskur og et gammelt lokum!
Vi kørte 400 km. denne dag - kun med et par stop til frokost og en kaffetår. Vi overnattede - i hytter- i Cobbold George.

Onsdag d. 8. oktober 2008
Vi startede dagen med at køre i en 4 hjul trækker gennem et uvejsomt terræn ud til en Gorge - det kalder de et sted hvor der er et vandløb/sø mellem høje klipper.
Vi sejled en flot tur på en smal vandvej mellem høje, 135 millioner år gamle Hampstead sandsten som tidens tand havde formet i de mest fantasifulde former. Båden blev drevet af batterier der blev opladet af solceller. En dejlig stille tur gemmen det flotte sceneri.
Derefter var vi nede i Undara Lava Tubes/Grotter, der skulle være et af verdens længste sammenhængende grottesystem.
Vi overnattede et sted i gamle togvogne, hvor kuperne var indrettet til soverum - der var bad og toilet i enden af vognen - en meget speciel oplevelse der ude midt i naturen.
Vi fik en rigtig god middag i restauranten denne aften.

Torsdag d. 9. oktober 2008.
Der var morgenmad i bushen/Savannahen, hvor der blev ristet bacon, spejlet æg og ristet brød over et åbent ildsted. En dejlig oplevelse at begynde dagen med.
Vi satte nu kursen mod Cairns - det var den sidste dag på "Gulf Savannah" turen. Der var frokost stop i Ravenshoe. Vi gjorde stop ved et stort, dybt krater og et fantastisk smukt vandfald "Dinner Falls".
 Det var nu kun et par stykker af os der gik ned til vandfaldet - der var anstrengelsen værd.
Vi sluttede med at se et gammelt unikt figentræ.
(figentræerne har de mest fantasifulde former for vækst, hvor rødderen gror ned fra træet m.m.)
Jeg kom tilbage til mit tidligere opholdssted kl. 17 efter en tur med mange gode og spændende oplevelser.
Vi kørte ca. 3000 km på de 9 dage!

Deltagerne på turen var var modne mennesker - alle australiere - et par stykker var indvandret til Australen for 25-30 år siden - der var to ægtepar - resten mænd der ville se deres land - der var et par pensionerede farmere, på dem kunne man se, at man skal tage sig iagt for solen, deres hud i ansigtet, på arme og ben var lægte sår efter mange solskoldninger - det var lidt skræmmende at se!
Med på turen var også en pensioneret matematik lektor/professor, der var indvandret til Australien for 35 år siden - fra England - lidt af en original, men en ganske hyggelig fyr der havde en stor viden, bl.a. om Danmark, og ville gerne vide mere, så vi fik ofte en lille sludder " Here we Are"  var hans valgsprog.
Det er frugtbart i Queensland, vi kørte gennem stor marker med sukkerrør, der blev høstet i oktober. Skkkerrørerne bliver høstet på marken med en grønthøster, der knuser rørerne hvorefter de bliver tippet over i tipvogne og et lille lokomotiv trækker trækker de mange vogne hen til de store fabrikker der omdanner sukkerrørene til sukker og melasse.
 Der blev fortalt, at der bliver lavet en ganske god rom ud af sukkerrørerne.
Der var store mango plantager, bananplantager, lidt vin, ananas, en enkelt kaffeplantage var der også, kvæg og store hvedemarker og selvfølgelig grøntsager til de større byer.

D. 10 -11-12 oktober 2008.
Jeg havde 3 dage i Cairns, inden jeg skulle på turen mod Sydney. Jeg brugte dagene til at gå på opdagelse i Cairns og til lidt afslapning i det dejlige område hvor jeg boede. Jeg gik ofte tur på Esplanaden, med min kikkert, og betragtede det rige fugleliv når der var ebbe.

Mandag d. 13. oktober 2008
Sidst på dagen skulle alle deltagere i 12 dags turen til Sydney, mødes på Hotel Cairns.
Der var en kort introduktion, hvor der blev serveret en øl eller et glas vin og vi overnattede på hotellet.

Tirsdag d. 14. oktober 2008
Vi kørte fra hotellet ved 08 tiden og kørte mod nord, hvor vi kørte på " Solskinskysten" langs stillehavskysten, hvor palmerne næsten står i vandkanten og spejler sig i havet - vejret var desværre lidt regnfuldt - men det var en smuk tur.
Vi havde et kort ophold i Port Douglas og senere i handels/turistbyen Kuranda med de mange markeder, hvor alverdens ting blev faldbudt.
Vi kørte tilbage mod Cairns med et veterantog, der kørte gennem den smukke regnskoven med vandfald og mange smukke scenerier - en dejlig tur på 1½ time.
Dagen sluttede i et Aboriginal Center, hvor aboriginerne opførte et danseshow, der var inspireret af deres ældgamle levevis/tro "Dreamtime".
 Aftenen sluttede med en middag - der var ganske udmærket.
Vi overnattede på Hotel Cairns.

Onsdag d.15. oktober 2008
Vi startede dagen kl. 7,45 med at køre fra hotellet mod syd - gennem Cardwell  og videre mod Townsville, Queenslands største tropiske by, hvor der var frokost. Vi kørte langs kysten med udsigt til Stillehavet.
Sidst på eftermiddagen ankom vi til en lille havneby, hvorfra vi sejlede med en lille færge over til Daydream Island, en lille ø, ikke langt fra fastlandet - en tropeø med palmer og strande hvor bølgerne stille duvede ind på det hvide sand der sammen med sangen fra fuglene i den lille regnskov, der var på øen, og månen der rejste sig over Stillehavet, gjorde det til en fantastisk oplevelse. Der var et hotel, hvor vi skulle overnatte og fik en dejlig middag efter ankomsten. Øen var ikke større end den kunne opleves til fods, hvad jeg benyttede mig af. Jeg nåede det meste af øen rundt inden solnedgang. Ved strande fandt jeg nogle forsteninger af planter og snegle ude fra Reefen, som jeg tog med hjem.

Torsdag d. 16. oktober 2008
Kl. 08,15 forlod vi Daydream Island med en high-speed katamaranfærge og efter to timers sejlads ankom vi til Great Barrier Reef - jeg mistede min nyindkøbte kasket på turen, den blev taget af vinden ved den høje hastighed - jeg har nu en kasket liggende på bunden af Stillehavet-
Vi lagde til ved en stor ponton, hvor der var mulighed for forskellige aktiviteter, som snorkling, dykning, sejlads og helikopterture. Der var restaurant, hvor vi spiste.
Først kom vi alle på en bådtur ind over Reefen, der var glasbund i båden, så vi havde lejlighed til at betragte livet på Reefen med korallerne og de farvestrålende fisk.
Senere var jeg sammen med 4 andre på en helikoptertur ind over Reefen, hvor man fik et indblik i hvordan Reefen er opbygget - det var en fantastisk tur. Piloten var forøvrigt en ung mand fra Danmark, det var dejligt at kunne tale lidt dansk - han fortalte, at der sjældent var danskere med på helikopterturene.
Ved 15 tiden gik turen tilbage til Daydream Island. Jeg gik lidt rundt på øen - og nød den flotte natur inden solnedgang - efter en dag med mange oplevelser.

Fredag d. 17. oktober 08.
Vi sejlede med færgen fra Daydream Island kl. 08.15 og ankom til fastlandt 15 minutter senere og kørte mod Rockhampton. Vi kørte hele dagen med med stop til frokost i Mackay. Vi ankom til Rockhampton ved 17 tiden. Boede på Hotel Plaza med aftensmad der.

Lørdag d. 18. oktober 08.
Der en flot botanisk have med en dyrepark i nærheden af Rockhampton, som vi startede dagen med at se.
Vi kørte ud til "Capricorn" der går lige syd for byen.
"Capricorn" = med den sydlige (Stenbukkens) vendekreds, hvor man forlader det tropiske område og kommer ind i det tempererede område. Stedet er markeret med en stålsøjle.
Vi kørte mod Harvey Bay, med et par korte stop til frokost og kaffe, hvor vi skulle overnatte.
Vi boede på Mantra Harvey Bay Hotel. Det var det bedste værelse jeg havde haft indtil da, der var alt- vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, 2 tv, altan og seperat soverum og meget meget mere.

Søndag d. 19. oktober 08.
Efter morgenmad blev vi kørt i bus til den nærligende havn, hvor vi gik ombord på en færge der bragte os til Fraser Island på en times tid - Fraser Island er nok den mest kendte af øerne på østkysten.
Vi blev landsat på strandbredden og gik derfra op til en 4 hjulstrækker bus, der kørte os rundt på øen alt hvad remmer og tøj kunne holde, på de smalle jordveje - først gennem regnskoven, inden vi ankom til den fantastiske strand på den modsatte side af øen. Der var et ophold, hvor der tages billede af de berømte skibsvrag og en lille tur ind i regnskoven. Enkelte af os var på en flyvetur ind over øen - dog ikke mig.
Vi kørte derfra til en restaurat midt på øen, hvor vi spiste frokost og derfra til en dejlig sø i regnskoven, hvor vi badede i det lune vand midt i den pragtfulde natur. Ærgeligt vi kun havde en enkelt dag på øen, hvor der var en fantastisk natur som man kunne bruge dage til at se nærmere på. Vi forlod øen ved 17 tiden , hvor Dingoerne (vilde hunde) stod på bredden og betragtede os da vi tog afsted og kom tilbage til endnu en nat på det dejlige hotel. Vejret havde været behageligt til turen.

Mandag d. 20. oktober 08.
Vi forlod det dejlig hotel ved 7,30 tiden og kørte mod syd, med et kort ophold i Gympie, inden vi kl. 11 ankom til Australian Zoo - der er kendt for at have været ejet af den, fra tv, kendte - nu afdøde Steve Irvin. (Jeg har skrevet om det andetsteds - så nok om det.)
Vi gik straks ind til et show, hvor der blev fodret krokodiller og dresserede fugle fløj i området - det var imponerende at se. Efter showet havde vi indtil kl. 15 til at se dyreparken på 22 tønder land. I parken var der alt fra de mindste finker over tigre, elefanter, slanger,  mange kænguruer,koalaer og store skilpader, blot for at nævne nogle.
Der var mange mennesker og der var en stor restaurant/cafeteria, hvor man kunne hvile ud over lidt mad. Det var et imponerende sted Steve og familien havde opbygget.
Steve's kone fører stedet videre efter hans død-
Lidt trætte, kørte vi videre mod Brisbane. Lidt uden for Brisbane kom vi ombord på en færge der bragte os over til øen, Morton. Det var endnu en dejlig ø i koralhavet. Vi blev indlogeret på Tangalooma Wild Dolphin Resort. Det var et stort hotelkompleks der var fordelt på mange bygninger - jeg løb vild flere gange.

Tirsdag d. 21. oktober 2008.
Vi havde en dag, hvor vi på egen hånd kunne udforske øen eller ligge ved den dejlig strand.
Jeg gik langs stranden ud til nogle gamle skibsvrag - formålet med deres beliggenhed, tæt på stranden, fandt jeg ikke ud af, med der blev snorklet meget omkring vragene.
Senere på dagen gik jeg af en vandresti gennem regnskoven ud til Morton's ørken - et stort område midt på øen med hvidt sand.
Det var en lidt større ø, som man ikke kunne nå igennem til fods.
Der var fodring af Pelikaner på bestemte tidspunkter, hvor de kom ind til kysten.
I mørkningen kunne vi fodre Delfiner, der også kommer ind på klokkeslæt.Vi fik tur fik nogle fisk og kunne gå ud i vandet og fodre dem - men der trak et voldsomt uvejr op med lyn, torden og regn i spandevis så jeg opgav fodringen og løb tilbage til mit værelse.

Onsdag d. 22. oktober 2008
Vi forlod den dejlige ø, Morton, ved 9 tiden og efter en times færgesejlads var vi atter på fastlandet.
Kursen gik mod Brisbane - hovedstad i delstaten Queensland med 1.5 milliner indbyggere. Byer er spredt over et område der svarer til Lolland. Byen centrum ligger smukt ved Brisbane River.
Vi havde et par timers ophold i byen, hvor man kunne få et lille indtryk af byen.
Derefter kørte vi mod Kingscliff for overnatning. Det var igen på et Mantra Hotel, med alt hvad hjertet kunne begære. Desværre var det blæsende og regnfuldt den eftermiddag, så man fik ikke set så meget af området, der lå ud mod Stillehavet.

Torsdag d. 23. oktober 08.
Vejret var blevet lidt bedre i løbet af natten - der var kun 18-20°.
Vi kørte nu mod den kendte strand "Byron Bay (beach)"
der nok er kendt af de fleste. Hippibevægelsen startede bl.a der, der var stadig enkelte hippier i området endnu, så vi, selv om bevægelsen vel er næsten uddød.
Stedet er eventyrligt smukt med de lange stillehavsbølger der langsomt ruller ind på bugtens hvide strandbred med palmerne og klinterne i baggrunden - ærgeligt vi havde så kort tid på stedet. Men vi skulle videre, havde et lille stop i Mac Lean - en by hvor flertallet af indbyggerene er af skotsk afstamning - hvad der prægede byen. Vi skulle overnatte i Port Macquarie på Rydgers Hotel.
Det var den sidste aften vi havde sammen, på turen, derfor var der en fin afskedsmiddag på hotellet.

Fredag d. 24. oktober 2008.
Det var den sidste dag på turen fra Cairns og til Sydney.
Vi kørte fra Port Mac Macquarie ved 9 tiden og satte kursen mod Sydney. Vi havde kun et par stop undevejs til lidt frokost og senere lidt kaffe eller is.
Vi ankom til Sydney ved 16 tiden og vi tog afsked ned hinanden efter 12 dage med mange gode oplevelser i bagagen.
 Jeg fandt mit hotel " Hotel Travelodge" og fik et værelse på 15 etage, hvor der var en god udsigt over byen, men det kneb at det varme vand kunne nå derop.  Hotellet lå rinelig centralt - ikke lang fra China Town - hvor der var et godt handelsmiljø med mange spændende spisesteder.
Rejsen fra Cairns til Sydney var med det store australske rejseselskab "APT", som jeg havde rejst med tidligere. Selskabet har en god service, gode og komfortable  busser, hotellerne er af en god standard også hvad maden angår. Vi kørte ca. 3500 km på turen. Det var en god tur!

Lørdag d. 25. oktober 2008.
Jeg var booked til en tur til De Blå Bjerg denne dag, derfor skulle jeg tidligt op. Jeg blev afhentet på hotellet kl. 7.15.
Vi var kun 6 personer med på en dags turen - deriblandt 2 danskere - en far og datter.
De Blå Bjerge, der ligger 65 km. vest for Sydney, er et unikt område med de eukalyptus beklædte bjerge, hvor den den svage, blå em der der altid ligger over området, stammer fra eukalyptustræernes fordampning. Der er så smukt at man næsten ikke kan løsrive sig.
Vi kørte rundt i bjergene i en 4w Land Rover, hvor guiden/chaufføren, der vidste meget om faunaen, fortalte og ledte os rundt på små vandreture. Vi havde en the pause midt i naturen og en rigtg god frokost på en god restaurant.
 Et "must" er De Tre Søstre" som er tre klippeformationer, der minder om tre personer - der er selvfølgelig en gammel legende om søstrene, der stammer fra aboriginerne.
På hjemvejen kørte vi forbi det Olympiske Stadion og havde et kort ophold, hvor vi kunne se på det fantastiske anlæg, hvor der var Ol i år 2000.
Drefra kørte vi til en dyrepark, hvor der igen var mange spændende dyr at se.
Vi var tilbage i Sydney ved 17,30 tiden.
Jeg gik en aftentur til Darling Harbour - et eksklusivt område ved havnefronten, som byen er kendt for. Der er mange restauranter, forretninger, skulpturer og sprinvand m.m. at se på.
Jeg spiste dog lidt mere ydmygt i det kinesiske kvarter, der ligger i nærheden.

Søndag d. 26. oktober 2008.
Sydney Akvarium & Australian Wildlife ligger ved Darling Harbour.
Jeg brugte formiddagen der, først så jeg akvariet, der skulle være et af de bedste i verden, hvad jeg ikke tvivler på, efter at have set det. Der er store akvarier med hajer, store rokker og andre store fisk fra havet omkring Australien - man går gennem store, buede tunneller med glas hele hele spektret rundt, med mulihed til at se de store dyr fra alle vinkler. Det var en flot oplevelse.
Australian Wildlife, der ligger i forbindelse med akvariet, så jeg derefter, hvor australiens fugle, sommerfugle, slanger og andre krybdyr kan ses. Også en flot udstilling der absolut, trods prisen, er et besøg værd.
Over middag gik turen til Operahust og Den Botaniske Have, der ligger ved Operahuset - det er altid et besøg værd at opleve atmosfæren og stemningen der.

Mandag d. 27. oktober 2008
Det var min sidste dag i Sydney - jeg slentrede lidt rundt i byen - gik på et marked - så det imponerende, katolske, Sct. Mary's Katedral - Kings Cross - Hyde Park, med flere af stederne jeg havde besøgt tidligere.
Aftenen tilbragte jeg ved Operahuset, der bliver belyst og med den gamle, illuminerede  Harbour Bridge i baggrunden, er det næsten ubeskriveligt at være der en lun aften med lysene fra de mange bygninger i byens  sky-line der glimter i bugtens vand.

Tirsdag d. 28. oktober 2008.
Ved 11 tiden fløj jeg fra Sydney til Adelaide på en af de flotteste flyveture, jeg har været på. Vejret var klart
og skyfrit så jeg kunne se de store floder bugter sig gennem landskabet - landskabet der skifter fra opdyrkede områder til bush og bjerge.
Jeg kom til at bo på et lækkert hotel i Adelaide, der lå centralt midt i byen.
Jeg havde samvær med familien i Adelaide - det vil jeg ikke skrive meget om her.
D. 1. november forlod jeg Adelaide og fløj via Singapore - London til København, hvortil jeg ankom d. 2 november ved 15 tiden.
Jeg tog toget til Esbjerg og havde den første forsinkelse, på hele rejsen i Lunderskov, hvor der skulle kobles nogle vogne af toget, hvad der var store problemer med - med en ½ times forsinkelse ankom jeg til Esbjerg Bangård, hvor jeg blev afhentet af Inger og Henning.
Jeg slutter min beretning fra endnu en rejse i Australien med mange stor og gode oplevelser.
Søren.

Fine beskrivelser. Har selv boet i Sædding manufakturforret...

Jeg boede på gården, fra jeg var få måneder gammel i 1957, og til gård...

Under krigen boede der kortvarigt tyske desertører på Sædding skoles l...

Fin historie, tak. Specielt billederne og beskrivelsen af min farfar Einer ...